واردات چای به جای بدهی نفتی سریلانکا

۱ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۱۶:۲۶ ق.ظ

معاون بازاریابی سازمان چای با بیان اینکه به طور میانگین سالانه ۵۵ هزارتن چای وارد کشور می شود،گفت: نیازی به واردات ۲۵۰ میلیون دلاری چای از سریلانکا نداریم و چنین حجمی از واردات محال است.

گودرز خرداد پور، معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای درباره مباحث مطرح شده مبنی بردرخواست اتحادیه چای سریلانکا برای تسویه بدهی نفتی از طریق صادرات چای به کشورمان، اظهار کرد : بنده چنین مطلبی را نشنیده ام و در جریان آن نیستم ضمن اینکه تصور نمی کنم چنین درخواستی مورد پذیرش واقع شود چرا که حجم آن بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین سالیانه ۵۵ هزارتن چای براساس آمار رسمی وارد کشور می شود، اضافه کرد: قیمت هرکیلوگرم چای وارداتی به طور میانگین ۴ دلار  و ۶۷ سنت است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عمده واردات چای از دو کشور سریلانکا و هند صورت می گیرد، ادامه داد: سالیانه حدود ۲۵ هزارتن چای خشک نیز در داخل کشور تولید می شود و ما سالانه به حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزارتن چای نیاز داریم.

وی افزود: باقی نیاز احتمالا به صورت غیر رسمی و قاچاق وارد می شود.

براساس آنچه خرداد پور گفت، سالانه جمعا ۲۷۵ هزار دلار واردات چای به صورت رسمی به کشور انجام می شود. و تسویه بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری سریلانکا به ایران از طریق صادرات چای، به معنای واردات حدود ۵۳ میلیون تن چای خواهد بود که ۱۹۳ برابر نیاز سالانه کشور است.

منبع خبرگزاری مهر

gilanchay.com

 

طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید